1. MÔ TẢ KHOÁ HỌC
Trong khoá học này, học sinh sẽ được nghe, đọc, xem, giải thích và đánh giá các nguồn tài liệu nói, viết và đa phương thức có tính thẩm mĩ cao cũng như những văn bản được thiết kế nhằm cung cấp thông tin và thuyết phục. Các dạng văn bản bao gồm báo, phim, kĩ thuật số, tiểu thuyết cho trẻ em và vị thành niên, kịch và văn học viễn tưởng.
Học sinh sẽ được giao tiếp với bạn bè, giáo viên và cộng đồng trong môi trường thực tế hoặc qua mạng, cũng như được học các nguồn tài liệu đa dạng.
Học sinh hiểu được hình thức của các loại văn bản, bao gồm các văn bản truyền thống ảnh hưởng bởi hoàn cảnh, mục đích và khán giả. Những văn bản thông tin cung cấp thông tin về hình thức và nội dung về các chủ đề thú vị và đa dạng thuộc các lĩnh vực khác nhau. Học sinh cũng sẽ hiểu, sử dụng và đánh giá các đặc điểm ngôn ngữ bao gồm câu phức, từ vựng chuyên ngành, các biểu hiện ngôn ngữ và thông tin được trình bày trong các loại đồ hoạ.
Học sinh sẽ sáng tạo ra các văn bản thông tin và thuyết phục như tường thuật, thống kê, trình diễn, báo cáo, giải thích và thảo luận hay các tác phẩm văn học viễn tưởng.
2. ĐẦU RA
Cuối khoá học SACE Junior 1, học sinh có thể:
- Hiểu cách sử dụng cấu trúc văn bản để đạt được mục đích giao tiếp. Học sinh phân tích, giải thích đặc điểm, hình ảnh và ngôn ngữ được sử dụng bởi nhiều tác giả khác nhau để thể hiện các ý tưởng và các sự kiện.
- So sánh và phân tích thông tin trong các văn bản khác nhau, giải thích nghĩa đen và nghĩa bóng. Học sinh chọn và sử dụng các dẫn chứng từ văn bản để giải thích câu trả lời. Học sinh nghe để thảo luận, làm rõ nội dung và đánh giá quan điểm của người khác.
- Hiểu đặc điểm ngôn ngữ và hình thức ngôn ngữ được sử dụng để nhấn mạnh nội dung cần truyền tải. Học sinh thể hiện chi tiết sử dụng để chứng minh quan điểm và giải thích những lựa chọn đặc điểm và hình ảnh ngôn ngữ được sử dụng để truyền tải nội dung văn bản.
- Tạo ra các văn bản chi tiết để phát triển ý tưởng chính cho các mục đích giao tiếp. Học sinh tạo ra những bài thuyết trình và đóng góp tích cực trước lớp và thảo luận nhóm, và sử dụng đa dạng các chiến lược để đạt hiệu quả. Học sinh chứng minh sự hiểu biết ngữ pháp và đưa ra các lựa chọn từ vựng để tăng cường tính gắn kết và cấu trúc trong bài viết của mình. Học sinh sử dụng đúng chính tả và dấu chấm câu để giải thích các lựa chọn dựa vào các tiêu chí đánh giá.
3. CHƯƠNG TRÌNH CHI TIẾT
Chủ điểm | Năng lực chung | Nội dung trong khung chương trình Úc | Đánh giá | Thời gian
(giờ) |
Travel trouble | – Literacy
– Numeracy – Information and communication technology – Critical thinking |
– Plan, draft and publish persuasive texts, choosing and experimenting with text structures, language features, images and digital resources appropriate to purpose and audience.
– Analyze how text structures and language features meet together to meet the purpose of a text. -Participate in and contribute to discussions, clarifying and interrogating ideas, developing and supporting arguments, sharing and evaluating information, experiences and opinions. |
Persuasive Text:
Students study the structure and language features of persuasive text and discussed the topic on energy. Students are asked to write a persuasive text, by taking a position for or against the topic. |
9 |
Sports and Hobbies | – Literacy
– Numeracy – Information and communication technology – Intercultural understanding – Personal and Social capacity – Creative thinking |
– Use comprehension strategies to interpret and analyze information and ideas, comparing content from a variety of textual sources including media and digital texts.
– Understand how ideas can be expanded and sharpened through careful choice of verbs, elaborated tenses and arrange of adverbials. – Compare texts including media text that represent ideas and events in different ways, explaining the effects of the different approaches. |
Persuasive poster:
Students are asked to select texts about different kinds of sports. The students are then asked to design a persuasive poster to illustrate their interpretation. Students then complete a reflection on the techniques they use in their work. |
9 |
Healthy
habits |
Literacy
Information and communication technology Intercultural understanding Creative thinking |
– Understand how authors often innovate on text structures and ply with language, features to achieve particular aesthetic, humorous and persuasive purposes and effects.
– Participate in and contribute to discussions, clarifying and interrogating ideas, developing and supporting arguments, sharing and evaluating information, experiences and opinions. – Identify the relationship between words, sound, imagery and language patterns in narratives and poetry. – Understand that cohesive link can be made in texts by omitting or replacing words. |
Metaphor Poem:
The students identifyy and discuss how metaphors were used in a variety of poems. In groups they discuss what metaphors could be used to describe a food/drink and why. This is shared with the class. The students then wrote a poem about food/drink. |
9 |
Project 1 | Digital presentation: Present a community proposal | 3 | ||
Creative
kids |
Literacy
Information and communication technology Intercultural understanding Critical and Creative thinking |
– Understand that strategies for interaction become more complex and demanding as levels of formality and social distance increase.
– Analyse and evaluate similarities and differences in text on similar , themes or plots. – Identify and explain how choices in language, for example modality, emphasis, repetition and metaphor, influence personal response to different texts . – Make connections between students’ own experiences and those of characters and events represented in texts drawn from different historical, social and cultural contexts. |
Connecting with
character: Students write about other characters whose experiences are very like their own, and from whom they have learnt valuable lessons. |
9 |
Write in down | Literacy
Information and communication technology Intercultural understanding Personal and Social capacity Creative thinking |
– Create literary texts that adapt or combine aspects of texts students have experienced in innovative ways.
– Experiment with text structures and language features and their effects in creating literary texts, for example, using imagery, sentence variation, metaphor and word choice. – Plan, draft and publish imaginative, informative and persuasive texts, choosing and experimenting with text structures, language features, images and digital resources appropriate to purpose and audience. |
Structured Interview:
Students read and discuss the given text. They were asked to rewrite an event from the text from the point of view of the main character. They prepare answers to a series of questions about the purpose and features of their rewritten text, which they answer in a structured interview. |
9 |
Our Future | Literacy
Intercultural understanding Personal and Social capacity Critical and Creative thinking |
– Investigate how complex sentences can be used in a variety of ways to elaborate, extend and explain ideas.
– Understand how to use phonic knowledge and accumulated understandings about blending, letter sound relationships, common and uncommon letter patterns and phonic generalizations to read and write increasingly complex words. – Compare texts including media texts that represent ideas and events in different ways, explaining the effects of the different approaches. – Use interaction skills, varying conventions of spoken interactions such as voice volume, tone, pitch and pace, according to group size, formality of interaction and needs and expertise of the audience. |
Diary entry:
Students read and analyse diary entries for structure and language features. They are asked to plan, write and edit a diary entry for year 6 students in 2062 and to engage the reader’s senses. They are asked to analyse their use of editing and proofreading skills. |
9 |
Project 2 | Design a home to survive on Mars and present it to the class | 3 | ||
Buying and selling | Literacy
Numeracy Information and communication technology Intercultural understanding Personal and Social capacity Creative thinking |
– Use interaction skills, varying conventions of spoken interactions such as voice volume, tone, pitch and pace, according to group size, formality of interaction and needs and expertise of the audience.
– Experiment with text structures and language features and their effects in creating literary.texts, for example, using imagery, sentence variation, metaphor and word choice. – Plan, rehearse and deliver presentations, selecting and sequencing appropriate content and multimodal elements for defined audiences and purposes, making appropriate choices for modality and emphasis. |
Discussion essay: Students study the structure and language features of
persuasive text and discuss the topic: Too much money is spent on toys and games. Students are asked to write a persuasive text, by taking a position for or against the topic. |
9 |
Let’s dream | Literacy
Information and communication technology Intercultural understanding Personal and Social capacity Creative thinking |
For example, using imagery, sentence variation, metaphor and word choice.
– Plan, draft and publish imaginative, informative and persuasive texts, choosing and experimenting with text structures, language features, images and digital resources appropriate to purpose and audience . |
– Plan, draft, edit and
prepare a final copy of both a written and a digital text – Produce six illustrations to accompany the digital text. |
|
School: past and future | Literacy
Information and communication technology Intercultural understanding Personal and Social capacity
|
– Understand that cohesive links can be made in texts by omitting or replacing words.
– Understand the uses of commas to separate clauses. – Create literary texts that adapt or combine aspects of texts students have experienced in innovative ways. – Compare texts including media texts that represent ideas and events in different ways, explaining the effects of the different approaches. |
Comparing texts: In previous lessons, students read a range of short stories about schools in the past, present, and future.
All texts had a similar text structure – narratives with an allegory. Each student creates a ‘mini book’ identifying key points including country of origin, characters, setting, literal meanings and implied meanings. In this task, students are asked to work in small groups to discuss connections between the stories and present this as a mind map. |
9 |
Projẹct 3 | Research, plan and create a virtual museum about life in the past | 3 |
Giáo trình: Give Me Five Macmillan Education và các tài liệu bổ trợ khác.
(Chương trình được thiết kế dựa theo khung năng lực của Úc: Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (ACARA), Australian Curriculum v3.0: English for Foundation–10)